Warning: is_file(): File name is longer than the maximum allowed path length on this platform (4096): <div data-elementor-type="wp-post" data-elementor-id="2505" class="elementor elementor-2505" data-elementor-settings="[]"> <div class="elementor-inner"> <div class="elementor-section-wrap"> <section class="elementor-section elementor-top-section elementor-element elementor-element-1e18ec28 elementor-section-boxed elementor-section-height-default elementor-section-height-default" data-id="1e18ec28" data-element_type="section"> <div class="elementor-container elementor-column-gap-default"> <div class="elementor-row"> <div class="elementor-column elementor-col-100 elementor-top-column elementor-element elementor-element-13acf950" data-id="13acf950" data-element_type="column"> <div class="elem in /home/skc024/public_html/skcsvetisava.rs/wp-content/plugins/srbtranslatin/vendor/simplehtmldom/simplehtmldom/HtmlDocument.php on line 131

RADIONICA: Istorija za decu

Uzrast: 
– 8 do 12 godina 60 minuta
– 13 do 17 godina

Dužina trajanja radionice:
60 minuta

Autor projekta
Sava Samardžić, istoričar

Posmatrajmo istoriju kao mozaik. Svaka kockica jeste pojedinačna ljudska sudbina i događaj, ali kada se malo odaljimo od te kockice dobijamo jednu celovitu sliku koja je zapravo prošlost ljudskog društva. Dodajmo ovom tumačenju istorije kao nauke i činjenicu da su istoričari nekakva posebna vrsta istraživača, detektiva koji nastoje da pošteno istraže prošlost svoje porodice, sredine u kojoj žive, regije i na kraju sveta.

Iz svih ovih pobrojanih razloga koji opravdavaju znanja o prošlosti rešili smo da pokrenemo projekat „Istorija za decu“. Cilj izučavanja je kulturni napredak i huma-nistički razvoj učenika / polaznika. Zadaci projekta su da učenici, uočavajući uzročno-posledične veze, razumeju istorijske procese i tokove, ulogu istaknutih ličnosti koje su odredile razvoj ljudskog društva, i da poznaju nacionalnu i opštu isto¬riju (političku, ekonomsku, društvenu, kulturnu…), kao i istoriju susednih naroda i država i njihovu međusobnu povezanost. Ceo program podeljen je na četiri celine: praistorija i stari vek, srednji vek, novi vek i savremeno doba.
Polaznici i učesnici na projektu su deca u uzrastu od 8 do 17 godina podeljeni u grupe radi kvalitetnijeg rada na radionicama, poseta obrazovnim i kulturnim institucijama grada i izrada zajedničkog proizvoda u formi izložbi, predstava i filmova.
Pridruži se i ti ovom zanimljivom istorijskom vremeplovu!

Proizvodi radionica:
– Dokumentarni film o caru Jovanu Nenadu u dužini trajanja od 25 minuta u čijoj pripremi i realizaciji učestvuju svi polaznici radionica. Vreme emitovanja filma je 28. jun 2022. godine.
– Foto konkurs „Simboli grada“ na kome učestvuju svi polaznici radionica. Vreme izložbe septembar 2022. godine.
– Polaznici od 8 do 12 godina pripremaju predstavu o Svetom Savi čije je izvođenje planirano u novembru mesecu.
– Polaznici od 13 do 17 godina stvaraju emisiju „Božić Bata i/ili Deda Mraz“ u dužini trajanja od 25 minuta. Vreme emitovanja decembar 2022. godine.
Na sve ove događaje biće pozivana celokupna subotička javnost.

Radionice:

1. Datovanje – Vrlo je važno da naši polaznici imaju svest o prostoru na kome se nalazi naša otadžbina i koje su se sve kulture i u kom periodu smenjivale na ovom prostoru.
2. Kulture i civilizacije – Vrlo je važno da učenici imaju odnos prema kulturama i civilizacijama od praistorije do današnjih dana. Da imaju predstavu o životu prvih ljudi, njihovim kućama, svakodnevnom životu.
3. Doseljavanje Slovena na Balkan i prve srpske države – Doseljavanje Slovena na Balkan i prve države su vrlo važne za razumevanje srpske istorije. Susret sa Vizantijskom civilizacijom i borba za samostalnost u krugu već postojećih država
4. Pokrštavanje – Više puta je pokušano pokrštavanje Slovena, ali su misija solunske braće Ćirila i Metodija, njihovih učenika i delovanje Svetog Save učinili da Srbi uđu u red hrišćanskih naroda.
5. Nemanjići – borba za nezavisnost – Temelje srpske samostalnosti u srednjem veku treba tražiti u svetorodnoj lozi Nemanjića i delovanju velikog župana Stefana Nemanje i njegovih sinova, kralja Stefana Prvovenčanog i arhiepiskopa Svetog Save. Njihovi potomci nastavljači učinili su da se Srbija učvrsti i proširi prema jugu Balkana.
6. Sveti Sava – Temelje srpske samostalnosti u srednjem veku treba tražiti u svetorodnoj lozi Nemanjića i delovanju velikog župana Stefana Nemanje i njegovih sinova, kralja Stefana Prvovenčanog i arhiepiskopa Svetog Save. Njihovi potomci nastavljači učinili su da se Srbija učvrsti i proširi prema jugu Balkana.
7. Uspon srednjovekovne Srbije – Temelje srpske samostalnosti u srednjem veku treba tražiti u svetorodnoj lozi Nemanjića i delovanju velikog župana Stefana Nemanje i njegovih sinova, kralja Stefana Prvovenčanog i arhiepiskopa Svetog Save. Njihovi potomci nastavljači učinili su da se Srbija učvrsti i proširi prema jugu Balkana.
8. Srpsko carstvo – Srbija je u jednom periodu svoje istorije bila carevina. Jedna od najmoćnijih država na Balkanu. Njen politički uspeh pratio je i graditeljski i umetnički uspon koji se jasno video u prelepim manastirima, crkvama i napretku književnosti i prava.
9. Srpska srednjovekovna umetnost i kultura – Srbija je u jednom periodu svoje istorije bila carevina. Jedna od najmoćnijih država na Balkanu. Njen politički uspeh pratio je i graditeljski i umetnički uspon koji se jasno video u prelepim manastirima, crkvama i napretku književnosti i prava.
10. Kosovska bitka – Boj na Kosovu i junačka smrt kneza Lazara i brojnih vitezova, herojstvo Miloša Obilića i navodna izdaja Vuka Brankovića uticali su da posle svetosavskog zaveta u jačanje srpskog identiteta se utka i kosovski zavet. Sve je to omogućilo opstanak Srba u dugovovekovnom životu pod Turcima, ali i Habzburzima i Mlečanima.
11. Život Srba pod tuđinskom vlašću – Iako se život Srba razlikuje da li oni žive pod vlašću Osmanske države, Austrijske carevine ili Mletačke republike njihova borba u suštini je ista. Srpska crkva kao mesto okupljanja i napajanja duhovnošću, ugledni pojedinci koji su svesni potrebe da se znanjem i obrazovanjem pored hrabrosti može isposlovati sloboda i nezavisnost srpskog naroda.
12. Obnova Pećke patrijaršije – Život srpskih patrijaraha, njihova borba za obnovom svetinja kao mestima okupljanja i druženja srpskog naroda. Mestima očuvanja identiteta. Potreba da uz pomoć brojnih stranih misija i deputacija isposluju na Porti obnovu i život crkve tokom 16. veka.
13. Hajduci i uskoci – Srpski narod činio je tokom 19. veka većinu stanovništva Bosne i Hercegovine. Kao i u ostalim krajevima carstva i u Bosni i Hercegovini, su feudalnu aristokratiju, administraciju i vojsku činili su muslimani. Oni su živeli uglavnom u gradovima.
14. Prvi srpski ustanak – Prvi srpski ustanak je započeo kao borba protiv dahijske strahovlade, a završio se nacionalnom borbom za oslobođenje i ujedinjenje svih srpskih krajina. Period od 1804. do 1813. godine udahnuo je ostalim narodima na Balkanskom poluostrvu duh slobode, a malobrojni srpski narod je čitavom svetu pokazao koliko je veliki kada se bori za slobodu.
15. Drugi srpski ustanak – Okolnosti pod kojima se završio Prvi srpski ustanak ostavile su prostora da se uskoro zametne nova borba za poboljšanje uslova života Srba do konačne slobode. Najviše iz stanja potpune obespravljenosti knez Miloš Obrenović podigao je Drugi srpski ustanak i nastavio Karađorđevu borbu.
16. Nezavisnost – Dela vožda Karađorđa i kneza Miloša su herojska jer su poveli borbu do konačne samostalnosti srpskog naroda. Na unutrašnjem planu i u organizaciji srpske države takođe su se vodile ogromne političke borbe dok nije donet Sretenjski ustav, ali i godinama nakon toga.
17. Kralj Petar I Karađorđević – U periodu od 1903 do 1914. godine ulicama Beograda i Srbije hodali su najveći umovi koje je ova zemlja dala. Nailazila je jedna neponovljiva generacija naučnika, mislilaca i književnika, koji su srpsku misao i kulturu podigli na stepen sasvim blizak onovremenim evropskim uzorima.
18. Heroji balkanskih ratova – Balkanski ratovi bili su najpopularniji ratovi u našoj istoriji. Nekoliko vekova, od XIV do XIX, sve epsko doba našeg naroda ispunjeno je samo prezanjem o borbama krsta s polumesecom, „za krst časni i slobodu zlatnu“. Čitavi naraštaji našeg naroda vaspitavani su etikom kosovske epopeje.
19. Heroji Prvog svetskog rata – Prvi svetski rat je verovatno najsnažnija kolektivna uspomena svih Srba. Upravo zbog promena koje su se dogodile u društvu, ovaj rat je po svom značaju i uticaju stao rame uz rame sa Kosovskom bitkom. Pobeda i potpuni poraz prepleli su se u ovom velikom ratu koji je Srbiju gurnuo u potpunu propast, a završio se stvaranjem velike jugoslovenske države.
20. Kraljevina Jugoslavija – priroda i društvo – Kraljevina Jugoslavija nije bila jedinstvena geografska celina već spoj više geografskih oblasti. Privreda, ekonomija, obrazovanje, uslovi života, profesionalna i društvena struktura Kraljevine bile su nejednako razvijene.
21. „27. mart 1941. godine“ – „Bolje rat nego pakt“ i „Bolje grob nego rob“ orilo se iz hiljada grla 27. marta 1941. godine na ulicama pretežno srpskih gradova Kraljevine Jugoslavije. Izveden je puč! Namesništvo i vlada su smenjeni. Vojska je izašla na ulice. Narod ju je podržao. U satima i danima koji su nastupili Kralj Petar Drugi Karađorđević je proglašen punoletnim, a Vladu je obrazovao general Dušan Simović.
22. Srpski narod na prelazu milenijuma – Republika Srbija je jedna od starijih evropskih država koja obuhvata prostor od 88,361km2. Po površini ona je 2013. bila 113. od 248 svetskih država. U njoj živi prema popisu iz 2011. godine oko 9.5 miliona stanovnika od čega nešto manje od 6 miliona čine Srbi. Srbija, čiji je glavni grad Beograd, nalazi se u središtu Balkanskog poluostrva.